Khamis, 21 Mac 2013

Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubor,Tumpat Kelantan

Sape pernah sampai ke Kelantan memang tak akan puas hati kalau tak pergi zon bebas cukai kan..sah kan orang yang jarang-jarang sampai...saya yang memang asal dari sana pun tak akan melepaskan peluang untuk ke zon bebas cukai tiap kali balik kampung...sesekali pergi memang shopping sakan la...ape tak nye kalau harga barang kat sana boleh dapat sampai separuh harga dari tempat tinggal kite kan...terus terang saya cakap..saya kalau kat Johor ni susah sangat nak membeli terutamanya baju..tapi kalau dah balik ke Kelantan...Ambik...berpasang-pasang saya beli...hehehe...

Bulan 2 yang lepas saya balik kampung sempat juga saya sampai ke Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubor...selalunya saya lebih suka pergi ke Zon Bebas Cukai Rantau Panjang..tapi kali ni sebab kesuntukan masa kami pergi ke tempat yang lebih dekat sikit la...

So far ok la...harga tak banyak beza pun dengan Rantau Panjang..lebih kurang je...bagi saya condition di Pengkalan Kubor ni lebih selesa berbanding Rantau Panjang...deretan kedai2 nya dah banyak bangunan baru berbanding di Rantau Panjang masih banyak kedai-kedai di bangunan lama..

De Rhu Beach Resort Di Pantai Balok Pahang

Selepas tak jadi check in hotel kat Pantai Teluk Chempedak...akhirnya kami dapat juga check in kat Hotel De Rhu Beach Resort di kawasan Pantai Balok,Pahang...

Ini view dari tingkap bilik kami...wow..tengok kolam die..tak sabar rase nye nak gi berendam...siap ade permainan dalam air lagi..dah macam water theme park lak rase...ni mama ngan papa yang terlebih excited nampaknya...hehe...

View dari tingkap bilik kami
Tengoklah permainan dalam air ni...best kan..kolam kat hotel ni besar sangat...dari kedalaman untuk kana-kanak hinggalah ke kedalaman 9 kaki...kolam ni bersambung dan sangat luas tapi terdapat sekatan dari tempat cetek ke tempat yang semakin dalam...

Anis geram tengok mainan
 Di belakang hotel ni pula terdapat sebuah pintu untuk ke pantai...pantainya landai dan bersih...sesuai untuk pelbagai aktiviti pantai...pemandangannya sungguh indah...Subhanallah...indahnya ciptaan-Mu...Pada waktu pagi air laut surut jadi terasa agak jauh untuk sampai ke gigi laut...so saya cadangkan kalau nak mandi laut sebelah petang best la sebab air pasang..jadi taklah jauh sangat dari hotel...lagipun pantai ni landai...

Pemandangan Pantai Balok di waktu petang

Pantai landai dan jauh ke tengah di waktu pagi
Pemandangan hotel dari pantai
Setakat ni saja untuk review hotel ni...oh ya..lupa pulak nak cerita tentang hotelnya kan...hotel ni bertaraf 3 bintang kalau tak silap saya..biliknya boleh tahan...selesa.. kami ambil bilik superior deluxe kot ari tu...ade katil king size,tv 32",bilik air ade shower dan air panas...xde bath tub ea...condition bilik hotel ni ok...cuma agak old school sikit..hehe...tapi tetap best...yang penting environment die memang 1st class...sarapan yang disediakan pun sedap dan banyak pilihan...sampai x dapat nak merasa semua hidangan..makan nasi lemak ngan kuih dah kenyang...alhamdulillah...

Anis berposing di tangga hotel
Harap dapat sampai lagi ke sini kalau ade rezeki...peace ^_^

Pantai Teluk Chempedak, Pahang

First tempat kami singgah semasa dalam perjalanan ke Kelantan hari tu ialah Pantai Teluk Chempedak..konon-kononnya nak cari hotel di situ untuk satu malam..tapi hotel yang best kat situ ter'over' bajet lak..yang laen ade la hotel yang agak kecil..tapi kami sebolehnya nak cari yang dekat dengan pantai or at least ade la kolam mandi..so kami putuskan untuk survey hotel kat tempat laen... By the way..saya nak gak cerita sikit berkenaan Pantai Teluk Chempedak ni...ape yang saya perhatikan..kemudahan kawasan ni ok..ade KFC..McDonald siap drive through lg...ade 7eleven..Burger King...dan banyak lagi gerai yang menjual macam2 barang.. Oh ya...ade juga terdapat Restoran Tomyam kalau tak silap saya...Pantai nya cantik dan indah tapi mase kami pergi hari tu baru lepas hujan..so ombak agak besar la..

Okla..setakat ni je la review tentang Pantai Teluk Chempedak dari saya...nak cite banyak pun kami tak pusing habis pun sebab dah agak lewat nak gi cari hotel laen...

Pantai Kelulut, Terengganu

Kami singgah di pantai ni masa dalam perjalanan balik dari kampung..disebabkan tak nak mengejutkan anis dari tidur kami memutuskan untuk drive-through je untuk makan tengah hari...boleh jimatkan masa teruskan perjalanan..nanti bila si kecil ni bangun mesti minta berhenti lagi..seperti dijangka,dia bangun je terus merengek nak stop..."nak ale..."katanya...hehe...so, papa pun kenalah cari lokasi untuk stop...

Pantai Kelulut Terengganu

Mase tu kami dah sampai di jalan pesisir pantai...tinjau-tinjau nampak lak ade tempat duduk di tepi pantai ni...so kami pun berhentila menikmati lunch kat sini...name pantai ni ialah Pantai Kelulut Terengganu..cannntik sangat tempat ni...dengan lautnya yang biru...lagipun tempat ni tak di komersialkan sangat lagi...xdelah pencemaran sangat...tapi cuma ade bangku-bangku je la tepi pantai nya...kalau nak berkelah bersama keluarga,mandi-manda..memang sesuai sangat lah...tapi kena bawa bekal air banyak2 la sebab x nampak pulak kemudahan tandas awam kat sini...

Ngam-ngam kami selesai menikmati makan tengah hari.hujan renyai mulai turun...so kami pun meneruskan perjalanan ke Johor...

Ahad, 11 November 2012

Rantau Panjang,Kelantan

Pekan Rantau Panjang cukup dikenali sebagai tempat berbelanja yang murah di mana ia merupakan satu kawasan di zon bebas cukai di sempadan negeri Kelantan dan Thai di utara..di sini terdapat bermacam-macam barang yang dijual dengan harga bebas cukai..tapi kalau diborong kena cukai jgk kt kastam..hehe..

Gerai jualan di tepi jalan

Saya dan Mr.Hubby memang tidak akan melepaskan peluang untuk ke sini setiap kali kami pulang kw kampung..jaraknya dari Kota Bharu lebih kurang sejam perjalanan..biasanya saya suka membeli peralatan dapur seperti periuk,kuali,pinggan mangkuk,peralatan rumah seperti tikar,toto dan macam2 lah dengan harga yang jauh lebih murah..yang paling best mestila dapat beli baju dan jersey pd harga yang amat best..hehe..

Kedai baju

Biasanya kami akan singgah di masjid ni..saya pn xtau ape name masjid ni..maafla ye..hehe..tapi yang penting masjid ni memang unik..mula2 nampak dulu xbrani nk masuk sebab xtau itu adalah masjid sebab reka bentuknya ala-ala bangunan cina...

Masjid Beijing di Rantau Panjang

Ok..setakat ni dulu cerita tentang Pekan Rantau Panjang..harap dapatla berkongsi serba sedikit tentang tempat ni...